FA

آلزايمر

چکیده

آلزايمر يا بيماري فراموشي، يك نوع اختلال عملكرد مغزي است كه در اثر آن به تدريج توانايي هاي ذهني بيمار تحليل مي رود. در سه ماهه سوم بارداري، تعدادي محدودي خانم باردار دچار نوعي فراموشي مقطعي مي شوند كه گذرا است و بعد از زايمان برطرف مي شود. در این نگارش سعی بر آن شد تا نکاتی درمورد این بیماری بیان شود.

۱۴۰۱ شنبه ۲ مهر
829 بازدید
آلزايمر

آلزايمر

آلزايمر يا بيماري فراموشي، يك نوع اختلال عملكرد مغزي است كه در اثر آن به تدريج توانايي هاي ذهني بيمار تحليل مي رود. در سه ماهه سوم بارداري، تعدادي محدودي خانم باردار دچار نوعي فراموشي مقطعي مي شوند كه گذرا است و بعد از زايمان برطرف مي شود. در این نگارش سعی بر آن شد تا نکاتی درمورد این بیماری بیان شود.

با افزايش سن تغييراتي در حافظه ايجاد مي شود كه طبيعي است . اما بيماري آلزايمر چيزي بيش از فراموشي هاي موقتي و ساده مي باشد. افرادي كه به بيماري آلزايمر دچار مي شوند، مشكلاتي را در برقراري ارتباط، يادگيري، تفكر و استدلال تجربه مي كنند. اين مشكلات بر وضعيت شغلي ، فعاليتهاي اجتماعي و زندگي خانوادگي فرد تاثير مي گذارد.

يك هشتم از افراد داراي 65 سال و بيشتر، اين حالت مخرب زوال عقل را دارند. آلزايمر در مرحله اول ممكن است براي خانواده و دوستان قابل تشخيص نباشد. بين تغييرات معمول حافظه و علائم بيماري مرز مشخص و واضحي وجود ندارد.

علائم هشدار دهنده آلزايمر

اختلال در حافظه:

اختلال حافظه در حدي كه در انجام فعاليتهاي روزانه مشكل ايجاد كند؛ افراد معمولي ممكن است يك قرار ملاقات، اسم همكار و يا شماره تلفني را فراموش كنند و سپس به خاطر آورند، اما فرد مبتلا به آلزايمر اغلب مسائل به ويژه ‍مسائلي را كه اخيرا اتفاق افتاده فراموش مي كند و هرگز هم به خاطر نمي آورد.

اختلال در انجام كارهاي عادي:

فرد پرمشغله ممكن است كه گاهي حواسش پرت شود. مثلا هويج را كه براي استفاده در كنار غذاي اصلي پخته بر روي اجاق گاز جا بگذارد و تا پايان صرف غذا هم به خاطر نياورد، اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر به تدريج توانايي پخت غذا را از دست مي دهد و گاهي نيز فراموش مي كند كه غذا خورده است.

ضعف بيان: براي همه افراد پيش مي آيد كه در پيدا كردن لغات مناسب دچار مشكل شوند ولي فرد مبتلا به بيماري آلزايمر گاهي كلماتي را از ياد مي برد و لغات نامناسب جايگزين مي كند كه در نتيجه جملاتش نامفهوم ميشود. اشتباهات دستوري و ناتواني دنبال كردن يك موضوع از ديگر نشانه هاي بيماري است.

گم كردن زمان و مكان:

به طور طبيعي گاهي اوقات ممكن است افراد روزهاي هفته، تاريخ روز و يا مقصدشان را فراموش كنند ولي دوباره با تمركز آنها را به خاطر بياورند.

فرد مبتلا به آلزايمر ممكن است در خيابان، راه خود را گم كرده و نداند كه چگونه به آنجا رفته است و يا نتواند از آنجا به خانه خود برگردد.

ضعف يا كاهش قضاوت:

ممكن است فرد مبتلا به بيماري عفوني مراجعه به پزشك را به تعويق بياندازد. فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است در خيابان، راه خود را گم كرده و نداند كه چگونه به آنجا  رفته است و يا نتواند از آنجا به خانه خود برگردد.

اختلال در تفكر ذهني:

گاه و بي گاه ممكن است افراد رسيدگي به حسابهاي مالي خود را مشكل بدانند، اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر به تدريج ارقام را فراموش مي كند و نمي داند با آنها جه كار كند. 

جا به جا گذاشتن اجسام: 

هر كسي ممكن است كه موقتا كليد يا كيف پولش را سر جايش نگذارد، ولي فرد مبتلا به آلزايمر ممكن است اجسام را در جاهاي نامربوط بگذارد؛ مثلا گذاشتن كتاب در يخچال و يا ساعتمچي در قندان.

تغييرات در حالات و رفتار:

همه ممكن است گهگاهي غمگين و يا بداخلاق باشند، اما در فرد مبتلا به بيماري آلزايمر، خلق بيمار مي تواند سريع تغيير كرده و بدون هيج دليلي آرامش به اشك و خشم تبديل شود.

تغييرات در شخصيت:

به صورت طبيعي ممكن است شخصيت افراد با افزايش سن كمي تغيير كند، ولي تغيير شخصيت در فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي تواند شديدتر باشد. اين تغييرات شامل سردرگمي، ترس، بدبيني، منزوي شدن، بي تفاوتي، و يا بروز رفتارهاي نامناسب است.

از دست دادن انگيزه:

به طور طبيعي افراد گاهي از كار در منزل، فعاليتهاي شغلي و يا وظايفي اجتماعي خسته مي شوند. ولي در نهايت پس از كمي استراحت دوباره انگيزه خود را باز مي يابند، اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است نسبت به وقايع و رويدادهاي محيط زندگي و خانواده اش كاملا بي تفاوت به نظر آيد.

عوامل موثر در كاهش خطر آلزايمر

مهمترين عوامل موثر در كاهش خطر آلزايمر عبارتند از:

نكشيدن سيگار

دوري از افسردگي

كنترل وزن و پرهيز از كاهش وزن بيش از حد

خواب كافي و با كيفيت

كنترل فشار منفي روحي

انجام فعاليتهاي بدني منظم

تقويت حافظه با مطالعه

خوردن غذا يا مكمل هاي حاوي ويتامين c

كنترل فشار خون

كنترل قند خون